sohbetlerözlü sözleryazarlarmakalelervideolar
DOLAR
8,8689
EURO
10,4740
ALTIN
499,21
BIST
1.385
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Az Bulutlu
24°C
Ankara
24°C
Az Bulutlu
Pazartesi Az Bulutlu
26°C
Salı Parçalı Bulutlu
24°C
Çarşamba Çok Bulutlu
23°C
Perşembe Çok Bulutlu
22°C

KUR’AN-I ANLAYARAK OKUMAK

KUR’AN-I ANLAYARAK OKUMAK
04.02.2019
0
A+
A-

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

Hamd yerleri, gökleri ve ikisinin arasındakileri emsalsiz bir şekilde yaratan, bizleri hidayet olarak kitabı vahy eden, kainatın efendisi, tek ve yegane İlah,Rab, ibadet ve itaat edilmeye layık olan Allah Azze ve Celle’ ye mahsustur.Salat ve selam peygamberlerin sonuncusu, yaşayan Kur’an , kendisine tabi olunmadıkça cennetin imkansız olduğu müminlere karşı şefkatli, kafirlere karşı ise şiddetli olan Hz.Muhammed Mustafa (sav)’ ya, aline , ashabına, bugüne kadar yaşamış, bugün yaşayan ve bugünden kıyamete kadar yaşayacak olan tüm müslümanların üzerine olsun

İnşaallah bu yazımda Kur’an’ı Kerim’i okumanın ve ondan elde edilecek sevap hakkında bahsedeceğim.

Ebu Said El Hudri (ra)’dan rivayet edildiğine göre :Resulullah (sav) şöyle buyurmuştur:  “Kuran ehli (yani O’nu devamlı okuyup onunla amel edene)’ ne cennete gireceği zaman: oku ve (cennetin mertebelerine) yüksel denilecektir.Bunun üzerine okumaya başlayacak ve Kur’an’dan bildiğini bitirinceye kadar ve her ayete karşılık bir dereceye yükselecektir.” İbni maceh 3780

Bu hadisin benzerini Ebu Davud ve Tirmizi , Abdullah Bin Amr (ra)’ dan rivayet etmiştir. Hadis şöyledir: (Ahirette) Kur’an ehline:Oku ve yüksel. (Okurken) de dünyada nasıl acele etmeksizin okuduğun gibi tertil ile (yani acele etmeksizin) oku.Çünkü senin konağın, okuyacağın son ayetin bitireceği yerdir, denilecektir.”

Daha sonra: Bu hadisten anlaşılıyor ki , bu muazzam sevaba ancak Kur’an’ı Kerim’i ezberleyip de usulüne uygun biçimde ve hatasız okuyanlara verilir, derler.

Hattabi de: Kur’an’ı Kerim’in tamamını okuyabilenler, cennetin en yüksek mertebesine erişirler.Bir kısmını okuyabilenler ise buna göre yükselirler, demiştir.

Tıybi de: Kur’an ehlinin cennette yükselişleri sonsuzdur.Çünkü dünyada iken Kur’an’ı hatmettikçe tekrar başından okumaya devam ettiği gibi cennette de devamlı okuyacak ve devamlı yükselecektir.Bu yükselişin nihayeti yoktur.Kur’an ehlinin cennette okumaya devam etmeleri onların cennet nimetlerinden zevk duymalarına engellemez.Bilakis bu okuyuş onlara en büyük lezzet ve zevk kaynağı olur, demiştir.

Bazı alimler demişler ki: Kur’an’ı Kerim ile amel edenler , yani durum ve davranışlarını O’na uydurup yaşantılarını bu ölçüye göre düzenleyenler, Kur’an okumasını bilmeseler bile devamlı okuyormuş gibidir.Kur’an ile amel etmeyenler, yani yaşantılarını O’na göre düzenlemeyenler ise devamlı okusalar bile hiç okumamış gibi sayılır.Bu itibarla sırf okuyup ezberlemek cennetteki yüce mertebelere erişmeye vesile olmaz.Önemli olan , O’nunla amel etmektir.

Başka bir hadiste:”Kur’an’ı Kerim’de maharetli olan (becerikli yani hafızlık veye yüzünden okumakta pişkin)mümin , Allah’ a itaatkar ve saygın meleklerle beraberdir.Okuyuşunda güçlük çekerek ve ayet ile kelimeleri tekrarlamak suretiyle ( yani okuyuşta pişkin olmayarak) okuyan (müslümana) iki sevap vardır.”

Kadı İyaz ve başka alimler demiştir ki: Hadisten maksad ,Kur’an’ı Kerim okuyuşu pişkin olmayan müslümanın sevabı okuyuşu pişkin olanın sevabından fazla olduğu manası değildir. Bilakis maharetli olanın derecesi daha üstün ve sevabı daha çoktur.O’nun için bildirilen makam ve mevki başkası için bildirilmemiştir.

Hadiste zikredilen sevab ve mertebeler, Kur’an’ı Kerim ile amel eden müslümanlara mahsustur.Yani Kur’an’ı Kerim’i okuduğu gibi durum ve davranışlarını da o kutsal kitaba göre ayarlayan mü’minler zikredilen sevaba ve makamlara Allah’ın yardımı ile erişirler.Fakat Kuran’ı Kerim’ i pişkin okumasına rağmen, durum ve davranışları başka bir deyimle yaşantısı Kur’an’ ters düşen bir kimse makbul bir müslüman sayılamaz.Bu şart buna benzer hadislerde vaad edilen mükafatlara erişebilmek için de mevcuttur,demiştir.

Yine başka bir hadiste: Ebu Derda (ra)’ dan rivayetle :Biz, Peygamber (sav)’ in berbaberinde bulunuyorduk. O , mubarek gözlerini havaya doğru kaldırarak ( yani göğe bakarak) :Bu (vahye dayalı ) ilmin insanlardan kapılıp alınacak zamandır.Öyle ki artık insanlar bu ilimden bir şey almaya muktedir olamayacaklardır buyurdu.Bunun üzerine Ziyad bib Lebid el-Ensari (ra):Kur’an’ okuduğumuz halde ilim nasıl bizden kapılıp alınacaktır.Allah’a yemin ederim ki , biz Kur’an’ı muhakkak okumaya devam edeceğiz ve onu kadınlarımıza ve evladlarımıza muhakkak okutacağız, dedi.Resül-i Ekrem (sav): Anan seni kaybedesiye ( yani hayret sana) Ya Ziyad! Ben seni muhakkak Medine fıkıhçılarından sayardım.Şu Tevrat ve İncil , yahudilerin ve hıristiyanların yanındadır? Buna rağmen onlara bir fayda sağlamıyor, buyurdu. (tirmizi ahmed-i müsned)

Alimler yahudiler ve hıristiyanlar Tevrat ve İncili okudukları halde bu kutsal kitablarla amel etmedikleri için hiçbir yarar elde edemekleri gibi müslümanlar da Kuran ‘ı Kerim ile amel etmedikten sonra bunu okumaları ve okutmaları bir yarar sağlamayacaktır.Önemli olan Kur’an’ın hükümlerini uygulamaktır , onunla amel etmektir.

ELHAMDULİLLAHİRABBİLALEMİN

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.