sohbetlerözlü sözleryazarlarmakalelervideolar
DOLAR
8,4396
EURO
10,0747
ALTIN
492,32
BIST
1.393
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Açık
34°C
Ankara
34°C
Açık
Pazar Az Bulutlu
34°C
Pazartesi Az Bulutlu
34°C
Salı Sıcak
36°C
Çarşamba Sıcak
35°C

NEFSE UYMANIN KÖTÜLÜĞÜ

NEFSE UYMANIN KÖTÜLÜĞÜ
14.06.2021
0
A+
A-

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

Hamd yerleri gökleri ve ikisi arasında bulunanları  emsalsiz bir şekilde yaratan Rahman Rahim din gününün sahibi ALLAH C.C a  Salat ve selam alemlere rahmet olarak göderilen son peygamber HZ. MUHAMMED (s.a.v) aline ashabına ve onun yolundan giden tüm müslümanların üzerine olsun

İnsanoğlunu kötülüğe sevk eden ve haktan uzaklaştıran en buyuk etken nefsine uyması,  onu klavuz edinmesidir.  insan ne zamnaki nefsine öncelik verir işte ozaman haddi aşar.

yüce ALLAH kitabında şöyle buyurdu:

23- Şimdi sen, kendi hevasını ilah edinen ve Allah’ın bir ilim üzere kendisini saptırdığı,  kulağı ve kalbi üzerine mühür vurduğu ve gözü üstüne de bir perde çektiği kimseyi gördün mü? Artık Allah’tan sonra ona kim hidayet verecektir? Siz yine de öğüt alıp-düşünmüyor musunuz? (casiye suresi)

ibn Abbas der ki:

Ayette mevzu bahis edilen bu kimse Allah’tan hiçbir hidayet ve burhan olmadan kendi nefsini din ittihaz eden imansız kişidir. Ayetin tefsiri şöyledir ;

o hevayi nefsine pek itaatlidir nefsi onu neye davet ederse ona uyar . Allah’ın kitabı kuran ile amel etmez sanki o bu durumda nefsine ibadet ediyor demektir

“Heva ve hevesini tanrı edinmek” ifadesiyle bir kimsenin, nefsinin her istediğini yapması ve yaptığı işin Allah indinde haram mı helal mı olduğunu dikkate almadan davranması kastolunmaktadır. Böyle bir insan, Allah emretmiş bile olsa, eğer nefsi istemiyorsa o işi yapmaz. İşte bu kimse nefsine itaat ettiği şekilde, başkalarına da itaat ediyorsa şayet, o kimseleri de tanrı edinmiş olur. Her ne kadar bu kimse, o kimseleri ilah ve ma’bud edinmediğini söylese de veya o kimselerin putunu yaparak onlara tapmasa da onları tanrı edinmiştir. Çünkü bu kayıtsız şartsız teslimiyeti, onun bu kimseleri tanrı edindiğinin bilfiil ispatıdır. Ve bu da apaçık şirktir. Allah’tan başkasına bu şekilde itaat eden kimse, itaat ettiği kimseye secde etmemekle ve lisanen onun ilah olduğunu söylememekle, şirkten kurtulamaz.

Nitekim diğer büyük müfessirler de bu ayeti, bu şekilde yorumlamışlardır. İbn Cerir, “Allah’ın koyduğu helal ve haramı dikkate almadan nefsinin arzusuna göre davranan kimse, nefsini ilah edinmiş olur” demektedir

, Zemahşeri, “Nefsinin yönlendirdiği gibi hareket eden kimse, nefsine tıpkı Allah’a itaat ettiği gibi itaat etmektedir.”

“Allah’ın bir ilme göre saptırdığı kimse” ifadesiyle, ilmi olmasına rağmen dalalete düşen kimselerin kastedildiği anlaşılmaktadır. Çünkü o nefsinin kölesi olmuştur.
Ayrıca şöyle bir anlam da vermek mümkündür: “Allah o kimsenin nefsine kulluk ettiğini bildiği için, onu dalalete itmiştir.
Bu ayetin siyak ve sibakından ahiret düşüncesini ancak nefsinin yönlendirmesiyle hareket eden ve nefislerine kul olan kimselerin inkar ettikleri açıkca anlaşılmaktadır. Çünkü, ahiret düşüncesi böyle kimseleri nefislerine kulluk etmekten ve yine nefislerinin yönlendirmesiyle hareket etmekten alıkoyar. Bu defa ahireti inkar edenler nefislerine köleliği daha da artırarak, battıkça batarlar. Hiçbir kötülükten çekinmeyerek, başkalarının haklarına tecavüz etmekten ve zulümde bulunmaktan hiçbir surette utanmazlar. Hak ve hukukun onlar nezdinde bir anlamı yoktur. Hiçbir şeyden ibret almadıkları gibi, onlara nasihat da fayda vermez. Gece gündüz arzularının peşinde koşarlar ve hangi yolla olursa olsun heva ve heveslerini tatmin etmek için çırpınıp dururlar.

Tüm bunlar, ahiret düşüncesini inkar etmenin sonuçta insanın ahlakını felç ettiğinin apaçık ispatıdır Çünkü insanın Allah’a karşı davranışlarından kendini sorumlu hissetmesi, kendisini insanlık dairesinde tutmasını sağlar. Aksi takdirde insan ne kadar önemli vasıflara sahip olursa olsun onun bulunduğu durum bir hayvanınkinden daha kötüdür.

öyleki kişi nefsine uyduğunda hayvandan daha aşağı bir durumda olur.çunku hayvan nasıl  yaşaması gerekiyorsa asla haddi aşmaz ve kendisine belirlenen şekilde hayatını devam ettirir albuki Allah c.c insanoğlunada bir yaşam biçimi belirlemişti fakat insan nefsine uyarak belli olan bu hayatın dışına çıktı. ve Allah’a ortaklar koştu. bu insan için en buyuk kötülüktür.

Allah Rasulü (s.a.v) şöyle buyurdu;

üç şey öldürücüdür  ve kötü haslettir

_hevayi nefse uymak

_cimrilik

_kişinin kendisini beğenmesi

nefse uymak, onun peşinden gitmek kişiyi kötü sonuca sürükler . ibni Abbas bu hususta derki; iki rey  arasında bocaladığın zaman sana daha sevimli geleni terket sevimsiz gelene yapış.

bu sözun açıklaması şöyledir: hafiflikten ibaret olan şeyler nefse kolay gelir , zahmetsiz olur.bu yuzden nefis onlara daha istekli olur.ciddi şeyler ise nefse zor gelir zahmetli olur .bu yuzden nefis onları yapmakta tembellik gösterir öncü sahabelerden Hz. Ömer  (r.a)  der ki:

Şu nefisleri susturunuz, gemleyiniz zira muhakkak nefisler sizi günaha sürükleyen bir casusutur.Şüphesiz bu hak ağırdır, acıdır.Batıl ise hafiftir tatlıdır.günah işlememek onuişleyip de sonra tevbe ile sildrmeye calışmaktan daha iyi ve kolaydır.Çok kere bir bakış şehvet tohumunu saçar . Bir anlık bir zevk ise uzun müddet devam eden kederlere sebep olur.

nefis günah işlemeyi süslü  ve kolay gösterir bunun en net örneğini Hz. Adem a.s ‘ın iki oğlu Habil ile kabil arasında görmekteyiz:

Sonunda nefsi ona kardeşini öldürmeyi (tahrik edip zevkli göstererek) kolaylaştırdı; böylece onu öldürdü, bu yüzden hüsrana uğrayanlardan oldu. (maide 30)

kabilin nefsine uyması onun ebedi haytta azab çekmesine sebep oldu.Aynı husus bugun bizim içinde geçerlidir nefse uyarsak kötülükler bizi saracaktır ona karşı gelmek arzularına yenik düşmemek bizi hakka yakınlaştıracaktır.

imam gazali nefisle alakalı şunları söylemektedir ;

nefsinin kontrolu altına giren kimse onun azgın arzularından hoşlanmaya mahkum olmuş onun yanılmalar zindanında tutuklanmış ve kalbini faydalı şeylerden mahrum bırakmış olur .Vucut azaları toprağını azgın arzularla sulayanlar kalplerinde pişmanlık ağacı dikmiş olurlar

_Sen hevayi nefsine karşı gelmezsen o seni tutar harama götürür.o seni öyle şeylere sürüklerki her birinden ayrı ayrı hesaba çekilirsin.Bil ki nefse uyduğun müdddetçe hakikate ulaşamaz doğru yolu göremezsin

Eğer bütün güzel hasletlere sahip olmak  ve Allah’ tan umduğun rahmete kavuşmak istiyorsan günahkar hevayi nefse karşı gel nefis en korkunç düşman en alçak varlıktır.bütün fitnelerin en büyüğü ondadır eğer aklın varsa hevayi nefsine muhalefet onun arzusunun  hilafına itaat et .

VELHAMDULİLLAHİRABBİLALEMİN

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.