MENÜ

DİNİN GERÇEK MAHİYETİ 2

68 defa okunduYorumlanmadı kategorisinde, tarihinde yayınlandı
DİNİN GERÇEK MAHİYETİ 2

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

Hamd Alemlerin Rabbi olan Rahman ve Rahim Din Gününün sahibi Allah (c.c)’a. Salat ve selam Alemlere rahmet olarak gönderilen Müminlerin önderi ve örneği yaşayan Kuran Hz. Muhammed (sav)’e aline ve ashabına ve onları takip eden Muvahhitlerin üzerine olsun inşallah.

Kur’ân-ı Kerîm’de bu kelimenin hangi manalarda kullanıldığını örnekleriyle açıklamaya çalışalım:

el-İsfâhânî, din’i: “İtaat, ceza (karşılık) demek olup şerîat hakkında istiâre yoluyla kullanılmıştır. Din, mana itibariyle millet’e benzemekle birlikte, şerîata bağlılık ve itaat demektir”. diye tarif ettikten sonra, çeşitli manalarına örnek olmak üzere birtakım âyetleri kaydetmektedir.

Ona göre, Ali İmrân 19 ve en-Nisâ 125. âyetlerindeki “din” kelimesi “itaat” anlamınadır. “Ey kitab ehli! Dinlerinizde aşırılığa gitmeyin.” (en-Nisâ 4/125) buyruğu ise, dinlerin en mükemmeli ve en üstünü olan İslâm Dini’ne uymak için bir teşviktir. el-Bakara sûresinin “Din’de zorlama olmayacağını” hükme bağlayan âyet-i kerimesinde de (2/256) maksat “itaat”tir; Çünkü dîne bağlılık ancak “ihlâs”* la olabilir. “ihlâs” ile “zorlama” ise, birbirine aykırı hallerdir. Âli İmrân sûresi, 83. âyetinde yer alan: “Onlar, Allah’ın Dini’nden başkasını mı arıyorlar?” buyruğundaki “din”den kasıt ise İslâm’dır.

“Eğer yeniden diriltilip hesaba çekilmeyecekseniz,”Medînîn” kelimesi, “amellere karşılık” manasınadır. (Rağıb el-Isfâhânî, el-Müfredat, 175)

Dâmeganî’ye göre “din”, Kur’ân-ı Kerim’de şu anlamlarda kullanılmıştır:
1. Tevhîd: “Allah katında yegane geçerli olan din İslâm’dır” Âli İmrân, 3/19 âyetinde bu anlamda kullanılmıştır.”-

2.Hesab: “Onlar din (Hesap) gününü yalanlarlar” el-Mudaffifin, 83/11

  1. Hüküm ve Yargı: Yusuf, 12/76’de “Melik’in dîni”;Yusuf, öz kardeşinin valizinden önce üvey kardeşlerinin valizlerini aradı, sonra tası öz kardeşinin valizinden çıkardı. Biz Yusuf’a böyle bir plana başvurmayı ilham ettik. Çünkü kralın yasalarına göre kardeşini alıkoyamazdı. Meğer ki, Allah bu alıkonmayı dilemiş olsun. Biz dilediğimiz kimsenin derecelerini yükseltiriz. Her bilenden daha üstün bir bilgin vardır.” “Melik’in hüküm ve yargısı” demektir.

“Zina eden kadın ve erkeğin herbirine yüzer sopa vurunuz. Allah’a ve ahiret gününe inanıyorsanız, O’nun dini konusunda onlara acımayınız. Onların ceza görmesine mü’minlerden bir grup da şahit olsun.”Allah’ın Dini” buyruğu da Allah’ın hüküm, yargı ve kanunu manasınadır.

  1. Bizzat dinin (yani hayatın her alanında kabul edilen inanç, egemen düzen, kişisel ve toplumsal ilişkiler, eşya ve kâinat münasebetleri, değer yargıları v.s.’nin) kendisi.

“Allah’ın Dini” buyruğu da Allah’ın hüküm, yargı ve kanunu manasınadır.

“Eksiksiz ve tam haliyle Allah’ın dini, İslâm:”Müşriklerin hoşuna gitmese de kendi dinini diğer bütün dinlere karşı üstün getirmek üzere peygamberini doğru yol ve gerçek din ile gönderen O’dur.” Tevbe 33 Ayetinde’de olduğu gibi.

  1. Millet:”Halbuki onlara, Allah’a kulluk etmeleri, Hanîfler olarak O’na yürekten inanıp boyun eğmeleri, namaz kılmaları ve zekât vermeleri emredilmişti. Doğru din de işte budur.” Beyyine 5 ayetinde de bu mahiyette kullanılmıştır.

Mevdûdî, Kur’ân-ı Kerim’de “din” kelimesinin anlamına ayırdığı incelemesinde şunları söylüyor: “…Bu bakımdan “din” kelimesinin “Kur’ân-ı Kerim’de eksiksiz bir düzeni ifade ettiği görülür. Sözkonusu bu düzen şu dört unsurdan meydana gelir:

1. Hâkimiyet ve yüce egemenlik.

2. Bu yüksek egemenlik ve hâkimiyete itaat edip boyun eğmek.

3. Bu hâkimiyetin otoritesi altında meydana gelen fikrî ve amelî düzen.

4. Bu düzene uymaya ve ihlâsla bağlanmaya karşı bu yüce egemenliğin verdiği mükâfat veya karşı gelmek halinde isyan etmeye verdiği ceza.”
(Mevdûdî Kur’ân’a göre Dört Terim, s. 103)

İslâm: İlâhî düzen ve ulûhiyet tektir, şu halde kulluk da tek yeredir. Bu uluhiyete teslim olduktan sonra, insanoğlunun ne ruhunda ne de dış hayatında Allah’ın hükümranlığından başka bir şeyin eseri kalmaz. Uluhiyet tektir, öyleyse tek bir cihet vardır, tek bir akide vardır: Allah’ın rızasına uygun olarak kullarından kabul ettiği akîde, yani açık, berrak ve halis tevhid akîdesi ki, o da Allah indinde din olan İslâm’dır.
O İslâm ki, yalnız dâva, yalnız dirayet, yalnız dille ifade edilen söz, yalnız kalpte cereyan eden tasavvur, yalnız şahısların namazda, hacda, oruçta eda ettikleri vecibelerden ibaret değildir. İslâm, teslimiyettir, itaat ve tabiiyettir, Allah’ın kitabının kulların hayatına hâkim olmasıdır. Bugün ‘biz müslümanız’ deyip de Allah’ın kitabı ile hükmetmeye çağırıldıkları zaman ondan yüz çevirip arkalarını dönenler de ehl-i kitab’*a benzemektedirler. Zira onlar da dîni insanların günlük hayatına, ekonomik, sosyal, hatta ailevî ilişkilerine sokmayı lüzumsuz sayarlar. Bunlar, ileri sürdükleri bu iddialar ile birlikte müslüman olduklarını söylemekten de geri kalmazlar. Hiçbir dînî esasa dayanmayan bu gaflet ile ehl-i kitab’ın ileri sürdüğü zan ve iddiaların farkı yoktur. Her iki grup da dînî esaslardan sıyrılmakta farksızdırlar. Halbuki bu dînin birtakım ayırıcı özellikleri vardır ki, onlar olmayınca din de olmaz: Allah’ın şerîatına itaat, Allah’ın Rasûlü’ne uyma, Kitabullah’ın ahkâmına teslimiyet. İşte tevhîd akidesinin gerçeği bunlardır. Ayrıca din, beşer hayatının tanzimi için teşrîi kanunları da tazammun eder. Dînin gayesi sadece ahlâkı güzelleştirmekten, vicdanî şuuru uyandırmaktan, ibadet ve inançtan ibaret değildir. Böyle bir din olamaz. Din, Allah’ın insanoğlu için tespit ettiği bir hayat programıdır, insan hayatını yaratıcının yoluna bağlayan ve Allah’ın kudret eliyle çizilen bir hayat nizamıdır. Allah’ın dinine iman eden müslüman, Allah’tan bu dinin şahitliğini talep eder. Bu dine, insanların açıkça göreceği ve onlara güzel bir örnek teşkil edecek tarzda hakkıyla bağlanmalıdır. Kâinatta mevcut olan diğer bütün nizamlara ve teşkilâtlara karşı bu dinin üstünlüğüne ve yüceliğine iman etmeli, kendi nefsini, meslesini ve hayatını canlı bir şekilde Allah’ın çizdiği bu programa tahsis etmelidir. Onlar, cemiyet ve ferdin dayanağını Allah’ın kudret elinden çıkan o yüce programa oturtmayıp, böyle bir cemiyet meydana getirmedikçe şahit olamazlar. Müminler İlâhî program tahakkuk ettirmeye mecburdurlar. İşte bu, Allah yolunda ölümün, yani ilâhî dinin ortaya koyduğu ve bizzat yaşamaktan daha hayırlı telakki ettiği şehadetin ta kendisidir…  “Bizi Şahit olanlarla beraber yaz.”  (Âli İmrân, 3/53) . Her mümin dînî bir hayatın ihyası ve toplumun huzur ve refahı arzusuyla bu ilahi nizamı gerçekleştirmek için cihat etmek zorundadır. Bunu yapmıyorsa ya şehadetinde yalancıdır veya bu dinin gaye edindiği şehadetin zıddını yapmak gayretindedir. Mümin olduklarını iddia ettikleri halde, insanları Allah’ın dininden uzaklaştıranların vay haline!

İşte bütün bu manâlarla İslâm Allah katında yegane dindir. Bütün peygamberlerin Allah’tan getirmiş oldukları en üstün nizamdır. Yüce Allah, insanları kullara ibadetten kurtarıp Allah’a ibadet ettirmek için peygamberleri vasıtasıyla bu dini göndermiştir. Allah şahittir ki, bundan yüz çevirenler müslüman değildirler. “Allah indinde hak din, İslâm’dır. ”

Rabbim anlamayı ve amel etmeyi nasip etsin. AMİN.

VELHAMDULİLLAHİRABBİLALEMİN.

Hayrun NİSATüm Yazıları
Yorum Yaz