sohbetlerözlü sözleryazarlarmakalelervideolar
DOLAR
13,6677
EURO
15,5460
ALTIN
783,53
BIST
2.005
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara
Yağışlı
11°C
Ankara
11°C
Yağışlı
Perşembe Çok Bulutlu
10°C
Cuma Sisli
13°C
Cumartesi Çok Bulutlu
14°C
Pazar Parçalı Bulutlu
15°C

AHZAB SURESİ 72 -2-

25.11.2020
0
A+
A-

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

 Hamd âlemlerin Rabbi, Maliki, ölümü ve hayatı biz kullarının hangisinin daha iyi amel işleyeceğini belirlemek için yaratan, yolundan gidildiği takdirde emniyetin elde edildiği Allah (cc)’a aittir.

 

Salat ve selam rehberimiz ve önderimiz, âlemlere rahmet olarak gönderilen Hz. Muhammed (sav)’e onun ehli beytine, dinin yaşanması konusunda bizlere örneklik teşkil eden Ashabına, bugüne kadar yaşamış ve yaşamakta olan tüm Müslümanların üzerine olsun

Bir önceki yazımızda insanın nerden geldiğiyle alakalı Araf 172.ayeti söylemiştik peki insan sadece söz mü verdi? Hayır, birde emanet yüklendi.

Ahzab 72: Gerçek şu ki, biz emaneti göklere, yere ve dağlara sunduk da onlar bunu yüklenmekten kaçındılar ve ondan korkuya kapıldılar; onu insan yüklendi. Çünkü o, çok zalim, çok cahildir.

Peki emanetten kasıt nedir?

Müfessirlerin çoğunluğuna göre buradaki emanet, ALLAH’ın (c.c.), kullarına ver­miş olduğu emanettir. Bu da ALLAH’ın (c.c.), kullarına emrettiği farzlar veya kulların­dan istediği itaattir. Emanet ALLAH’ın (c.c.) emir ve nehiylerin tamamına(Kur’an’ı Kerim) uyup itaat etmektir.

Evet bizler geldiğimiz yerden ALLAH’a(cc) bir söz verdik  ve Emanet  yüklenerek  dünya hayatına geldik bunları anlayamayan idrakine varamayan buradaki gayesini  anlamamıştır ki buda onu cennete götürmez.

Evet söz verdik ? Sen bizim Rabbimiz sin dedik  yani  biz dünyadayken seni yaratıcı, rızık verici, yönetici, çekip çeviren, terbiye eden olarak kabul ediyoruz dedik. Peki nasıl terbiye olacağız?

Bir baba evladını yetiştirirken çocuğun aklının seviyesinde ona eğitim verir, çocuk hata yapar, baba onu yapma, çocuk buraya gidelim, baba yok gitmeyelim der. Peki Baba’nın görevi sadece yapma gitme demek midir? Tabiki de hayır, bu sefer çocuğa neden yapmaması gerektiğini açıklar sonra ona doğru olanı anlatır ki çocuk terbiye olsun doğruyla yanlışı temiz ile pis olanı bir birinden ayırsın.

İşte ALLAH’ın(cc) terbiyesinde bu şekildedir,  insan bu emaneti yüklenmiş  dünya hayatına gelmiş sonra ALLAH(cc) onlara peygamberler davetçiler göndermiş onlara haram olan, (yapılmayacak olanları) helal olan (yapılacakları) bildirmiş, insan tevhid ve şirki iman ile küfrü Hak ile batılı bilsin, imtihan sebebiyle vermiş olduğu İRADE’yi  istediği tarafa kullansın. İnsana isyan ve itaat etme seçeneğinin ve bu özgürlüğü kullanırken, kendisine sayısız yaratık üzerinde hakim olma yetkisinin verilmesi kaçınılmaz olarak insanın yaptığı hareketlerden sorumlu olmasını ve iyi amelleri için mükafatlandırılıp, kötü amelleri için cezalandırılmasını gerektirir. İnsan bu güç ve yetkileri kendisi kazanmadığı gibi, bilakis bunlar kendisine Allah tarafından ihsan edildiği ve Allah’a bu güçlerin iyiye veya kötüye kullanılmasının hesabını vereceği içindir.

 

Kehf 29: Ve de ki: ‘Hak Rabbinizdendir; artık dileyen iman etsin, dileyen inkâr etsin.

Onlara Bu Kur’an Allah tarafından gönderilmiş bir gerçektir, isteyen inansın, isteyen inkâr etsin, inananlar yüklenmiş olduğu emaneti gerekliliğini öğrenip yaşayanlardır, onlar hayatlarını yaşarken gerek itikadi gerek ameli gerekse ictimai olanla ALLAH(cc) hangi emriyle (farzla) karşılaşsalar onu kendilerine emanet kabul edip hemen itaat ederler. Hz Ali namaz vakti girdiğinde, göklerin yerin ve dağların yüklenmediği emaneti eda etmeye demiştir. Vakti girilen namaz (farz) insana emanet oluyor onu eda ettiğinde emaneti yüklenmişsin demektir, tabi bunu sadece namaz olarak düşünmemek hayatının her alanında yaşamaktır.

Ahzab 72: Göklere, yere ve dağlara sunduk da onlar bunu yüklenmekten kaçındılar ve ondan korkuya kapıldılar;

Bu emanet’in ne kadar önemli ve ağır olduğu konusunda bir fikir verebilmek için Allah, göklerin ve yerlerin büyüklüklerine, dağların da sabitlik ve muazzam ölçülerine rağmen bu emaneti yüklenme güç ve cesaretini göstermediklerini bildirir. Emanetin göklere ve yerlere teklif edilmesi ve onların bunun ağırlığından korkup kabul etmemeleri muazzam bir olay. Bizler Allah’ın yaratıkları ile olan ilişkisini asla anlayıp kavrayamayız. Yeryüzü, güneş, ay ve dağlar, bize göre kör, sağır ve cansızdırlar, fakat Allah’a göre böyle olmayabilirler. Allah yarattıklarından hepsiyle konuşmaya kadirdir ve biz anlayamasak da yarattıkları O’na cevap verebilirler. O halde Allah’ın bu emaneti onlara sunmuş olması ve onların da bundan korkup çekinerek yaratıcıları ve Rablerine teslim olup şöyle demiş olmaları muhtemeldir:

“Rabbimiz, biz senin güçsüz kulların olarak kalsak bizim için daha iyi. Çünkü isyan etme yetki ve özgürlüğüne sahip olup onun hakkını vermeye ve hakkını veremediğimizde ise senin azabına çarptırılmaya casaretimiz yok.”

Ahzab 72; onu insan yüklendi.

Ayete dikkat edecek olursak insan yüklendi diyor, ALLAH (c.c.) insana yükledi demiyor, insan kendi iradesiyle yüklendi çünkü ALLAH (c.c.)  buradaki teklifi emri ihtiyaridir yani muhatabına seçme hakkı tanıyor yoksa ALLAH (c.c.)  bir şey emredecek  dağlar gökler yer bunu kabul etmeyecek bu söz konusu bile değil işte o yüzden insan isteyerek bilerek emaneti yüklendi.

Ahzab 72: Çünkü o, çok zalim, çok cahildir.?

(inşallah bir sonraki yazımızda devam edeceğiz)

Yazarın Diğer Yazıları
Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.